Kjære alle sammen! Et rikt jubileumsår er på hell, et år med stor aktivitet og mye spennende innhold. Her er en liten julehilsen fra oss som oppsummerer 2025.
Vi startet året med to spennende festivaler. Vi deltok på Monofon på Hamar Teater 24. januar med forestillingen «Ondskapen» av Jan Guillou. Framført av Sten Bjørge S. Hansrud og Krister Skadsdammen i samarbeid med Teater TEFT, til stor begeistring for et kresent festivalpublikum.
I overgangen januar februar arrangeres «De små scener» i Kongsvinger. Vi bidro med litt av hvert, i 2025 f.eks teknisk bistand til festivalkunstner Guro E.T. Gjerstadberget med sin performance «Trollfuggel», gjestespill og forsnakk med Svein Tindberg med «Esau og Jacob» og ikke minst en meget interessant teaterfagdag der blant andre Øyvind Midtskogen fra Innlandet fylkes kulturavdeling hadde nyttig innlegg.
Torsdag 29. januar 2026 arrangeres ny teaterfagdag, der vi blant annet skal se på framtida til Teater i Glåmdal, høre hvordan det er å være ung scenekunstner i Glåmdal og ikke minst få et interessant foredrag med teatersjef Leif Stinnerbom fra Västanå Musik och Teater. Dagen avslutter med norgespremiere på en helt ny Västanåforestilling: « Tiggarfolk & Herrskap», basert på noveller av Selma Lagerlöf. Påmelding snarest til oroos@online.no
Vi har i mange år samarbeidet med Den unge scenen (DUS), og i år ble det valgt et flott manus av den 15 år gamle dramatikeren Elliot Nilsen – Bie. «Refleksjoner» tar opp det krevende temaet kreft hos unge mennesker. Ungdommene fra Kongsvinger amatørteater leverte en praktfull forestilling i regi av Harald Engan, og den deltok på DUS-festivalen på Hamar. De unge skuespillerne leverer imponerende prestasjoner år etter år.

I juni spilte vi fem skoleforestillinger på Kongsvinger festning i samarbeid med Anno museum, DKS Kongsvinger og Grue og Odal sparebank. «Tusser og troll med Werenskiold» er en hel dag med opplevelser på og rundt festningen for inntil 60 4-5. klassinger om gangen. I år fikk vi med oss Odalen for første gang, i tillegg til elever fra Grue og Kongsvinger, over 300 til sammen. Martin Høgberget spiller Erik Werenskiold, Mette Skogbakken hans mor Jensine, Birgitte Bergset er den lett opprørske lillesøster Nanna og Øivind er guide og musiker. Unike Christin Bråthen guider elevene gjennom museets Werenskioldavdeling.
Før sommeren fikk teatersjefen gleden av å være musiker og gjøglerinstruktør for de herlige teaterelevene i Grue kulturskole, og det endte opp med en bejublet oppføring av «Prinsessa som ikke ville være prinsesse».
«Årringer» av Yvonne Andersen kan se tilbake på to store suksessoppsetninger på Austmarka bygdetun. I august var det tid for siste del av trilogien om Silja, Mas–Karin, Elvekongen og alle de andre fargerike karakterene i Lunderskoguniverset. Øivind hadde regi og var dramaturg/musikkarrangør. Et stort og begeistret publikum lo og gråt seg gjennom fem forestillinger av «Folk og fant» der ikke minst musikken til Dr. Bekken bidro til å gi forestillingen et solid løft. Det er nærmest et folkekrav at Årringer må fortsette i en eller annen form. Den som lever får se!
Vi bidro med teknisk og rigg, og Øivind var lydmann under Hotell i byparken the Musical 2 i Herdalssalen i september, som ble satt opp i samarbeid med Teater Rett På. Forestillingen ble vist seks ganger.
Høsten har helt og holdent vært viet «Steinen blømer, en forestilling om finnskogdikteren Åsta Holth» av Bente Erichsen. Regissør Martin Høgberget klarte å skape ekte teatermagi i samarbeid med bl.a. musiker Espen Leite, koreograf/danser/aktør Guro E.T. Gjerstadberget, scenografi og kostyme ved Sten Jensen og Mette Skogbakken, lysdesign ved Finn Arne Berg, lyddesign ved Sindre Kløften og ikke minst de tre fine skuespillerne Marianne Jonger, Liv N. Nymo og Sten Bjørge S. Hansrud. Nypensjonerte Åse Lukerstuen kom tilbake som inspisient og turnèleder, og et sprekt riggerteam bestående av Lars Vermundsberget, Johny Gullaker og Øivind. 10 forestillinger på 7 steder skapte stor begeistring hos publikum og presse. Dessverre gjorde en del uheldige omstendigheter at forestilling pådro seg et betydelig underskudd, men vi fikk i hvertfall etter hvert gjennomført den 15 år gamle ideen om å gjøre en forestilling om store lille Åsta.
I løpet av året har vi også satt i gang en produksjon med navn «Innbygda skole.» Mange gode krefter er engasjert, men dessverre fikk ikke denne forestillingen forsvarlig finansiering for å kunne gjennomføres våren 2026. Stor velvilje hos de engasjerte fører til at vi i stedet neste vår kan presentere to mindre forestillinger: «Musical dreams» (Arb.tittel) for ungdomsskolene i regionen, og «Skogsus og elvebrus 2» for de med spaserstokk. Det er fryktelig trist at «Innbygda skole» ikke kunne gjennomføres som en stor helaftens musikal, men for ungdommene som skal medvirke blir det likevel spennende workshops med svært dyktige instruktører og forestillingen for resten av skolen de går på.

Til slutt:
Teater i Glåmdal er i en nokså trang økonomisk situasjon om dagen, men vi skal bruke de ressursene vi faktisk har optimalt. Det har vist seg vanskelig å få på plass mer fast finansiering fra det offentlige. Det betyr at det må bli en vesentlig reduksjon i aktivitetsnivå, i og med at alt blir dyrere og tilskuddene ikke følger prisutviklingen. Hva vi skal prioritere framover og hva slags form Teater i Glåmdal skal ha blir et sentralt tema på teaterfagdagen 29. januar 2026. Gleder oss til se mange der! Teatersjefes thai-suppe blir grunn nok alene til å komme!
Vi vil også nevne at vi tok del på Fylkeskulturkonferansen i Ringsaker i oktober. Birgitte Bergset og Meriam DeGuia Worren representerte Teater i Glåmdal med stort engasjement. Dessverre er deltakelsen på denne meget viktige konferansen svært lav fra vår region (unntaket er Våler, som stilte med intet mindre enn fem deltakere på konferansen).
Det totale tilbudet på det lokale teaterfirmament er godt, men godt besøkte forestillinger fra Riksteatret, Teater Innlandet og for eksempel Gruveforestilling og Jeppe i Nord–Odal, Kirkebrann i Grue, Spillet om innvandrerne på Finnskogen, Eventyrfestningen, kulturskoleoppsetninger, revyer og cabareter for å nevne noe.
For øvrig er det endringer i ledelsen i vertskommunen vår. Stine M. Raaden har gått over i annen stilling fra 1. desember, og inntil ny enhetsleder blir ansatt er Madeleine Krogsether fungerende. Vi ønsker også Teater Innlandet lykke til med jakten på ny teatersjef, og ser fram til samarbeid i framtida.
Til alle venner, samarbeidspartnere og kollegaer:
Ei riktig godt nytt år og et godt, nytt teaterår!
Øivind Roos, Teatersjef
Teater i Glåmdal


